Η ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ CONCORDIA ΘΕΜΕΛΙΩΝΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΑΤΕΣ TOY NORMAN ATLANTIC
Η ομάδα των δικηγόρων «Giustizia per la Concordia», που συμμετείχε και στη δίκη του Concordia, πέτυχε την επιδίκαση της υψηλότερης αποζημίωσης (χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης) προς όφελος επιβατών που δεν υπέστησαν σωματικές βλάβες, για το ατύχημα στο πλοίο Costa Concordia που βυθίστηκε έξω από τη νήσο Τζίλιο. Το δικαστήριο του Γκροσέτο καταδίκασε τον καπετάνιο Φραντσέσκο Σκετίνο σε 16 χρόνια φυλάκιση και την εταιρεία Costa Cruises σε καταβολή αποζημίωσης στους επιβάτες που εκπροσωπούνταν ως πολιτική αγωγή στην ποινική δίκη.
Το δικαστήριο του Γκροσέτο, μετά από ΔΥΟ ΜΟΛΙΣ ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΚΗΣ, καταδίκασε τον καπετάνιο Φραντσέσκο Σκετίνο σε 16 χρόνια φυλάκιση και την εταιρεία Costa Cruises σε καταβολή αποζημίωσης στους επιβάτες που εκπροσωπούνταν ως πολιτική αγωγή στην ποινική δίκη.
Η προσωρινή αποζημίωση που επιδικάστηκε (ΜΟΝΟ) σε όσους εκπροσωπήθηκαν από την ως άνω ομάδα δικηγόρων ανήλθε στις 50.000€ για κάθε επιβαίνοντα, σχεδόν ΠΕΝΤΕ ΦΟΡΕΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΤΗΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ ΠΟΥ ΔΕΧΤΗΚΑΝ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΔΙΠΛΑΣΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗΝ ΠΟΥ ΕΠΙΔΙΚΑΣΤΗΚΕ (30.000€) ΣΤΟΥΣ ΛΟΙΠΟΥΣ ΕΠΙΒΑΙΝΟΝΤΕΣ, εξέλιξη που αποδεικνύει την ποιότητα των σχετικών προσπαθειών στο χειρισμό της αγωγής αποζημίωσης στα πλαίσια της ποινικής δίκης.
Και αυτή είναι μόνο μια προσωρινή μερική καταβολή, με την επιφύλαξη της τελικής διευθέτησης στην αστική δίκη, κατά την οποία οι επιβαίνοντες δικαιούνται να αποδείξουν τις πρόσθετες βλάβες τους και να επιτύχουν ως τελική αποζημίωση ποσά της τάξης των 150-300.000€ ανά επιβάτη, ανάλογα με το ποσοστό των βλαβών για τον κάθε επιβάτη, σύμφωνα με τις ιατρικές συμβουλές των ειδικών.
Με την απόφαση αυτή:
• Παρέχεται το δικαίωμα αποζημίωσης για βλάβες που θεωρούνται διαταραχή μετα-τραυματικού στρες, ακόμα και ελλείψει συγκεκριμένων φαρμακολογικών θεραπειών και ιατρικών πιστοποιήσεων.
• Παρέχεται το δικαίωμα επιστροφής των ζημιών για την απώλεια προσωπικών αντικειμένων επί του πλοίου.
• Παρέχεται το δικαίωμα επιστροφής των δικαστικών εξόδων.
Εν προκειμένω, είναι περιττό να ειπωθεί, ότι οι προσδοκίες αποζημίωσης για τους επιβάτες του Norman Atlantic είναι αντικειμενικά και σημαντικά υψηλότερες από εκείνες των επιβατών του Costa Concordia, καθώς η εμπειρία των πρώτων ήταν, εκτός από κάποιες σπάνιες περιπτώσεις, δραματικά εντονότερη, τόσο από την άποψη της ψυχολογικής και σωματικής καταπόνησης, όσο και εξαιτίας της άνω των 72 ωρών διάρκειας της καταστροφικής εμπειρίας, σε σύγκριση με τις λίγες ώρες που μεσολάβησαν μέχρι τη βύθιση του Costa Concordia.
Σε πολλές περιπτώσεις, η απώλεια περιουσίας είναι πολύ υψηλότερη, δεδομένου ότι το Norman Atlantic δεν ήταν κρουαζιερόπλοιο, αλλά οχηματαγωγό, με το οποίο αρκετοί ταξίδευαν επιβάτες με τα γεμάτα αντικείμενα και αγαθά οχήματά τους, επαγγελματίες οδηγοί με ακριβά φορτηγά, ενώ αρκετοί φορτωτές έχασαν εμπόρευμα τεράστιας αξίας.
Επομένως, είναι, πιστεύουμε, σημαντικό για τους επιβάτες του Norman Atlantic να συμμετάσχουν στις εκκρεμείς ποινικές διαδικασίες στο Μπάρι και να διδαχθούν από τις εμπειρίες των άλλων, ώστε να μην διαπράξουν το «λάθος» που έκαναν πολλοί επιβάτες του Concordia, οι οποίοι αποδέχθηκαν αμέσως την αρχική πρόταση συμβιβασμού (11.000€) και αποκόπηκαν από την ποινική δίκη με αποτέλεσμα να απολέσουν τις, κατά πολύ υψηλότερες, αποζημιώσεις που επιδίκασε τελικά το ποινικό δικαστήριο.
Σε σχέση με την καταδίκη του Concordia, επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
• Επετεύχθη η αναγνώριση του δικαιώματος των επιβατών να διεκδικήσουν αποζημίωση για διαταραχή μετα-τραυματικού στρες σε ένα ναυάγιο, και όχι μόνο εάν έχουν υποστεί σωματική βλάβη.
• Ετέθη το ζήτημα των τιμωρητικών αποζημιώσεων (punitive damages) ποινικού χαρακτήρα το οποίο θα τεθεί εκ νέου στην υπόθεση του Norman Atlantic.
• Αποδείχθηκε στις ασφαλιστικές εταιρείες ότι η ποινική δίκη δεν είναι μια επ’ άπειρον διαδικασία και ότι σε μόλις δύο χρόνια αναγκάζονται να καταβάλουν πάνω από 50.000€ ως προσωρινή μερική καταβολή, δηλαδή ποσό 5 φορές υψηλότερο από την αρχική τους προσφορά.
• Στην υπόθεση του Norman Atlantic εμπλέκεται η ίδια ασφαλιστική εταιρεία (P&I), με της Costa Crociere, οπότε οι διαπραγματεύσεις πρέπει να διεξαχθούν βάσει των αποτελεσμάτων που ήδη έχουν επιτευχθεί.